Який із днів є справді Господнім і сьомим, якщо за нашим календарем – сьомим днем є неділя?

На запитання відповідає Ігор Корещук, священнослужитель, доктор теології, автор та ведучий програм на телеканалі «Надія».

І справді, який день вважати сьомим, оскільки у  різних країнах дещо відмінні календарі та порядок днів?  Загальновідомо, що на території країн колишнього Радянського Союзу тижневий цикл був зсунений на один день. У лютому 1918 року відбулася так звана Календарна реформа, і тому у нас тиждень починається із понеділка, а не з неділі, як у більшості країн світу. Наприклад, в Англії дні тижня перелічуються так:  Sanday, Monday, Tuesday Wednesday, Thursday, Friday, Saturday. Але для нас не має значення  у якому порядку лічать дні в Англії, США, Росії, чи в Україні після втручання в календар Радянської влади.  Якби комуністам спало на думку призначити середу першим днем тижня,  ми б не поклонялися Богові у вівторок як сьомий день, чи не так? Тому найважливіше  для християн   дізнатися: як рахує дні Бог і який день Він вважає сьомим?

Звернемося до  проголошеного Самим Богом  вічного морального Закону Десяти заповідей, оскільки там є відповідь на наше запитання. У четвертій Заповіді Сам Бог Своєю рукою написав: «Пам’ятай день суботній, щоб святити його! Шість день працюй і роби всю працю свою, а день сьомий — субота для Господа, Бога твого»  (Вих. 20:8-10).

Субота у щонайменше восьми біблійних текстах названа сьомим днем (див. Вих. 16:26, 29; 20:10-11; 31:15; 35:2; Лев. 23:3; Повт. 5:14).

Та може, — припустить хтось, — цей порядок днів тижня змінився в Новому Завіті? Нам неважко відповісти на це запитання, оскільки Євангеліє є у кожному домі і ми разом можемо прочитати.  Читаємо про жінок-християнок: «Як минула ж субота, Марія Магдалина, і Марія Яковова, і Саломія накупили пахощів, щоб піти й намастити Його. І на світанку дня першого в тижні, як сходило сонце, до гробу вони прибули» (Мар.16:1, 2; див. ще Матв. 28:1; Лук. 23:54-24:1). Неділя відзначається і в Новому Завіті не сьомим, а першим днем тижня. Ми не знайдемо у Святій Книзі якоїсь іншої нумерації днів, а тільки таку, що починається з першого дня тижня неділі і закінчується, як при творінні сьомим днем, днем спокою – суботою. Тай взагалі, жодний день у Біблії не має своєї назви, а тільки субота. Є давньоєврейське дієслово шава́т (Бут. 2:2-3), що в перекладі означає припинення праці, спочинок, від якого і пішло слово шабба́т — субота.

Всі інші дні мають тільки свою нумерацію, що починає відлік  від суботи: перший день (від суботи), другий день, третій  тощо. У часи Христа навіть п’ятницю називали, як у Євангелії написано  хеме́ра ен параскеуе́с — тобто день приготування, знову ж таки – приготування до святої суботи.

Тому в Старому та Новому Завітах – лише субота є сьомим днем.